miercuri, 25 noiembrie 2015

Stiluri de adresare in stari conflictuale

Va supun atentiei,urmatoarele doua cazuri:

A) Mama furioasa:
-Andrei esti un lenes si un mincinos!!!!


  • Rasuna evident a condamnare,sentinta ,judecata aspra,suparare,repros,revolta,negatie,dusmanie, atac la persoana!!!



B) Mama pe un ton calm:
-Andrei, ce bine ar fi ( tare imi doresc/ce minunat ar fi/ ce m-as bucura /ce mi-ar place/etc) sa fii mai harnic si sa fii sincer!


  • Rasuna a indemn,sfat,dorinta,idee pozitiva ,amabilitate,invitatie comunicare,prietenie!!!


A)-Sistem inchis,negativ, ce poate declansa frustrare,irascibilitate,inhibitie.
B)-Sistem deschis,pozitiv, ce lasa loc meditatiei personale si spiritului de comunicare.

CONCLUZIE:
Evitati adresarea critica la maniera "Esti..."si inlocuit-o prin exprimarea dorintei pozitive!
 " Ce rau esti!"e de preferat spre exemplu,sa fie inlocuit cu "Ce mi-as dori sa fii mai bun!"
De ce sa folosesti un cuvant negativ care poate jigni (nejustificat poate la o analiza mai atenta),cand poti folosi antonimul lui pozitiv asezand in fata declarativul dorintei.!!!

Ce cuvinte auzim intr-o discutie conflictuala,ele actioneaza asupra gandirii si comportamentului nostru.
Adeseori nu putem trece(la copii cu atat mai mult)peste ceea ce ele in sine indica,adica retinem critica ca o sentinta ,nu mesajul intentionat.
Insa in a doua varianta,retinem imediat o tinta buna de urmat,o dorinta,nu un atac la persoana cum adeseori resimtim in primul caz!

PS::Recunosc ca nu procedez de cele mai multe ori  asa cum am scris ...greu,deoarece de sute si mii de ani am fost formatati,obisnuiti  cu asaltul  negativ-moralizatoar in stari conflictuale.S-a inscris  se pare in gena noastra.
Dar nici nu am stat vreodata sa ma gandesc prea bine asupra subiectului propus.Voi incerca sa schimb macazul,sa ma educ in acest sens.Nu va fi usor!
Bine ar fi cred eu,sa invatam aseza afirmatia unei dorinte in fata negatiei in sine atunci cand vine vorba de nemultumirile fata de altii!!










Niciun comentariu: