joi, 5 august 2010

Valente terapeutice in origami modular(II)


 ORIGAMI SI CROMOTERAPIA

Aceasta piesa consta in imbinarea a doua tipuri de module.(60 penultimate modul si 60 phizz modul)
Cromatic am folosit cel mai puternic contrast,cel dintre dintre culorile primare (si ceva verde)usor atenuat prin prezenta nonculorii alb.Alegerea culorilor depinde fireste de temperamentul si gustul fiecaruia precum si de dispozitia de momentDespre gusturi as adaoga totusi ca daca ele nu se discuta dupa cum spune o celebra vorba,ei bine ganditi-va ca ele totusi, se pot educa,perfecta,slefui. Cate piese cu un design  remarcabil am vazut, dar teribil de compromise prin cromatismul hartiei alese!
 Cat priveste personalitatea noastra cu calitatile si carentele ei felurite,ce este interesant de retinut conform unui studiu personal, este faptul ca noi preferam nu atat culorile care ne caracterizeaza cat culorile de care simtim  nevoia ca prezenta pentru a contracara  anumite stari negative si chiar boli.Asa cum organismul nostru care are anumite afectiuni solicita sa-i dai un anumit aliment,(sa nu te mire daca intr-o zi poftesti ceva anume foarte mult)tot asa retina solicita prezenta anumitor culori din spectrul luminii solare pentru armonizarea psihicului.
Am sa dau in continuare cateva exemple:
-O persoana agitata,patimasa(colericul spre exemplu),foarte dinamica, are caracteristica culoarea rosu care este cea mai energica si tensionanta dintre culori.Constat insa preferinta pentru opusa acestuia care este verdele,cea mai linistitoare dintre culori.Nu intamplator doctorul face indemnul de a ne plimba mult in sanul naturii in care abunda verdele ei.De asemenea persoanele foarte stresate,care se irita usor din orice sau care sufera in taina foarte mult ,doar aparent fiind linistite,prefera verdele ori albastrul(culoare marii si a cerului senin)
- Contrar,o persoana care are un fond foarte calm,letargic,melancolic,visator,predispusa sedentarismului uneori(caracteristica culoarea verde si albastru),cauta prezenta rosului ori a portocaliului care sa-i starneasca simturile,energiile interioare si spiritul activ.Asadar activii au nevoie si prefera ca atare verdele,albastrul, iar pasivii au nevoie si prefera ca atare rosu,portocaliu pana la oranj.
- In arta Vincent van Gogh care avea un temperament excesiv, coleric, dar si stari contrarii specifice melancolicului  introvertit ,si care a avut  o viata teribil de mizera,tensionanta,plina de esecuri si deceptii,adora nu intamplator galbenul care este culoarea bucuriei si implinirii depline.Pentru el pasta galbena de culoare era terapie,medicament,un strigat de necesitate!Opozanta galbenului este violetul care apropiindu-se de indigo cea mai sumbra culoare din spectrul cromatic defineste deprimarea , melancolia tristetii.Am cunoscut si in facultate un pictor care avea ceva din frustrarile si tristetea lui Van Gogh. Admirandu-i lucrarile am constatat ca desi folosea mult amestecul cromatic prin suprapuneri de pelicule transparente,nu ajungea catre violet-indigo de parca si-ar fi propus acest fapt.In schimb toate celelalte culori le puteai gasi pe paleta sa,iar galbenul,oranjul si albastrul erau la loc de frunte. 
Depinde apoi desigur si de starea de moment atunci cand este vorba de alegerea culorilor.


Culorile au asadar valentele lor psihosenzoriale si ca atare functia lor terapeutica,daca stim sa ne folosim de ele.Un aspect esential aici insa, il reprezinta  contemplatia ,adica faptul de a insista privind  o culoare pentru a putea ajunge la acea rezonanta senzoriala benefica specifica  functiei luminii ce o reprezinta.Din pacate omul modern "gusta" totul la modul fugitiv,plonjeaza suprafetele dar nu si adancimile,traieste superficial spectacolul oferit de natura ,nu cauta sa descopere profunzimile simtirii sale.Vizitam lumea intreaga,dar de fapt nu am reusit sa contemplam pentru un minut baremi copacul din curtea casei noastre.



In ceea ce  priveste cromatismul ca terapie prin origami si aspectul mai sus mentionat al starii de contemplatie,ei bine, el rezida fireste prin cromatismul materialului de lucru utilizat ,al teancului de hartii color selectate de noi insine nu intamplator dupa cum spuneam,si bineinteles prin exercitiul in sine de confectionare si asamblare a pieselor color.Vrand nevrand, pe tot parcursul activitatii cuprindem in campul nostru vizual aceste culori alese si implicit avem parte de efectul lor benefic in plan subtil psiho-senzorial.
.....
A realiza o piesa atractiva prin origami urmand instructiunile unei diagrame,nu este un act de creatie in sine,este doar  un exercitiu al mintii si vointei de lucru motivate in buna parte de insasi imaginea  atractiva a acesteia prezentata intr-o carte sau prezente pe masa de lucru. Prin "citirea" corespunzatoare a etapelor,fapt ce trebuie sa aiba in vedere o invatare graduala de la simplu catre complex, si punerea lor in practica ce presupune desigur exersare in timp, ti se impune o anumita discplina si logica de lucru,solicitate si dezvoltate fiind mai multe calitati:simt de observatie si analiza,capacitate de concentrare,rabdare si perseverenta .
Creativitatea adevarata intervine in momentul in care exersand diverse forme,iti folosesti latura imaginistica de a le imbina inedit intre ele,cautand solutii si idei la nivel decorativ compozitional,dar mai cu seama de a prelucra personal forme de baza pentru a "nascoci" tu insuti starnit de curiozitate si ambitie personala ceva nou. Formele  de invatare,insusire a unor cunostinte elementare nu sunt dificile daca exista o metodologie bine intocmita,iar in raport cu acestea posibilitatile de stimulare a laturii creative sunt cu adevarat diverse si multiple.
Diversitatea fantastica de modele si domenii de reprezentare care se insira pe nivele de dificultate diferite(simplu,mediu,complex,dificil)reprezinta iar un avantaj deosebit in abordarea acestei tehnici ca activitate cu valente terapeutice atat pentru copii cat si pentru adulti.




Niciun comentariu: