Kazimir Malevici (1878-1935) ,pictor,grafician,teoretician si poet rus,reprezentant de seama al avangardei artistice ruse,fondator si purtator de cuvant neobosit al al curentului intitulat Suprematism , o "arta fara subiect" in care geometrismul simplu si emotia exprimarii plastice neconditionate de raportul cu lumea reala, figurativa sunt aspecte esentiale conform acestei ideologii.
Suprematismul a reprezentat pentru Malevici si rodul experientei si cautarilor sale de exprimare personala dupa o perioada de creatie cubista ,futurista si mai apoi cubofuturista.In ultimii ani ai vietii,sub presiunea doctrinei oficile foarte severe in timpul stalinismului care interzicea arta abstracta si avangarda,artistul se vede obligat de a se reintoarce la o pictura mai figurativa ,nerenuntand insa la convingerile sale fundamentale.
Daca publicul si mediile artistice ale timpului incep sa-i inteleaga arta,autoritatile timpului il trateaza cu neincredere si il tin intr-o permanenta supraveghere.Cenzura ii interzice publicarea mai multor articole ,este dat afara de la Casa Artei din Leningrad,ajunge chiar si in inchisoare in 1930 pentru o perioada scurta.Pe toata perioada vietii artistul s-a confruntat cu probleme financiare mari,in 1909 sotia il paraseste nemaiputand suporta saracia si desele mutari dintr-o locuinta in alta.Se va recasatori la 31 de ani cu Sofia Rafalovici,o tanara autoare de versuri si povestiri pentru copii.
S-a inscris si participat cu un deosebit elan in diverse grupuri artistice avangardiste precum "Valetul de Caro" sau "Atelierele Artistice Liber"unde va proiecta modele pentru industria textila si vase de portelan cu motive suprematiste.In calitate de profesor la "Scoala populara de Arta" din Vitebsk,fondeaza gruparea "UNOVIS"(Campionii artei noi) care avea ca scop promovarea viziunii suprematiste in arta si in viata de zi cu zi.
A fost influentat in parcursul sau artistic de pictura impresionista si fauvista,mai apoi de arta lui Cezanne,Picasso,Braque si Fernand Leger.Iata in continuare si cateva lucrari din perioada sa imresionista,cubofuturista si suprematista:
Lucrarea emblematica insa prin care Malevici ramane in istoria artelor plastice ca unul dintre pionierii de seama in afirmarea ideologiei si esteticii specifice artei moderne,este "Patrat negru pe fond alb",lucrare expusa pe 30 decembrie 1915 la St Petersburg.
Pictura a provocat consternare si atacuri vehemente din partea criticilor si publicului.Un patrat simplu pictat unitar in negru pe un fond alb,usor nuantat catre ocru-crem poate reprezenta o lucrare de arta?!O asemenea intrebare staruie si astazi in mintile multor amatori de arta care nu se pot impaca defel cu principiile,conceptiile, "nebuniile" artei moderne.Si asta pentru ca faza ilustrativa nu a fost inca depasita ,arta insemnand pentru marea majoritate : mestesug,tehnica elaborioasa,abilitati de redare,etc.
Ei bine arta moderna in sine depaseste aceasta faza tributara unei reprezentari abile in acord cu un subiect figurativ anume,se detaseaza de naratiune ca atare ,ambitia autorilor fiind aceea de a cauta esenta lui geometrica in redare ori opera abstract compozitional cu expresia in sine a liniilor,formelor abstracte,structurilor geometrice si culorilor,ele insele ca mijloace de redare avand puterea lor de expresie si de exprimare in consecinta a unui mesaj, idei.
Ca sa transmiti intr-o pictura ideea de primavara,renastere,tinerete,bucurie spre exemplu,nu este neaparat nevoie sa pictezi intr-o maniera naturista ,flori,copaci infloriti,pasari ori mai stiu eu ce personaj angelic care contempla natura inverzita,aceleasi stari sau sentimente le poti exprima spre exemplu compunand spontan anumite forme geometrice,semne grafice si linii delicate,utilizand culori pastelate si vii intr-o anumita relatie la nivel compozitional.Mestesugul, stiinta si rabdarea redarii detaliului pe care il aveau vechii maestrii de odinioara,sunt inlocuite fireste in epoca vitezei cu exprimarea directa,spontana lasand impulsul si inspiratia de moment de a lucra cat mai liber si indraznet, ca prin diverse experimentari artistice,schite,studii tematice de a gasi noul,ineditul,originalitatea.
Caracterul formelor abstracte in sine,expresia liniei ca exercitiu grafic in sine ,culoarile in sine prin valentele lor psihosenzoriale pot defini printr-un inspirat acord artistic si talent desigur, stari sufletesti,ganduri,idei.Este vorba de un cu totul altfel de limbaj de exprimare artistica,care afirmandu-se treptat in istoria artelor oferea posibilitati multiple si nebanuite de exprimare .
In cazul suprematismului in arta tendinta este de a ajunge catre forma primordiala,din dorinta acerba de a surprinde esenta formelor naturii,spiritul acestora prin stilizari puternice,din acea sete de absolut in fond care poate conduce prin diverse cautari, unele intuitive altele perfect constiente, la rezultate "radicale" adica la aceea simplitudine ori forma obisnuita atat de neinteleasa ca produs artistic si atacata de public uneori in mod grosolan.As mentiona aici ca exemplu,cazul muzelor adormite ,ciclu de lucrari in arta brancusiana,in care artistul plecand de la o viziune realista resimte treptat puternic necesitatea de a simplifica,urmarind expresia sintetica a figurii,astfel capul devine un ovoid in care doar prin cateva planuri sugereaza ochii ,nasul si gura,pentru ca in versiunea finala sa realizeze doar un simplu ovoid("banalul" ou),lucrare pe care o intituleaza "Inceputul lumii".Nu comentez aici despre titlu,insa tin sa mentionez faptul ca nota meditativa ca in filozofia indiana oul simbolizeaza inceputul vietii.
Lucrarea in sine devine asadar un semnal ,un mod de atentionare privitor la sensuri nebanuite ale formelor"obisnuite",iar valoarea ei trebuie gandita si inteleasa din perspectiva cautarilor tematice obsesive ale artistului si efortului indelung sustinut pentru a ajunge la chintesenta.Este in fond acelasi lucru ca in cazul unui teolog spre exemplu, care dupa ani indelungi de lectura,rugaciune si meditatie reuseste admirabil sa sintetizeze cunoasterea sa in cateva cuvinte,o scrisoare de o pagina , o simpla maxima,reflectie,un indemn.
Ceea ce insa este exprimabil prin cuvant, este mai usor traductibil in mintea omeneasca prin meditatie decat ceea ce este exprimabil la nivel de imagine prin contemplatie, mai cu seama cand vine vorba de o viziune geometric-abstracta.
Adevarul este pe de alta parte ca lumea moderna a pierdut dimensiunea contemplativa, primordiala meditatiei in opinia mea si nu numai,nu gasim ragaz sa privim insistent o floare in natura pentru un minut baremi,cerul instelat,chipul aproapelui nostru,ce sa mai zic de de a patrunde tainele si frumusetea geometriei pure pe care universul insusi se cladeste si se regaseste in orice forma ori structura a naturii inconjuratoare.
Cu aceste precizari generale legate de arta nonfigurativa,revin asupra faimosului "patrat negru pe fond alb",(lucrare denumita atat de frumos de autor "icoana neinramata a timpului meu") cu speranta ca voi fi mult mai inteligibil in ceea ce priveste anumite observatii,idei ori paralela propusa intre obsesivul patrat a lui Malevici(subiect reluat si in alte versiuni mai tarziu)si arta metamorfozarii unui patrat de hartie, adica origami.
Pentru inceput insa, este important consider a face unele mentiuni legate de patrat ca forma matematica si semnificatiile sale rezultate ca atare din caracterul sau geometric .Personal intelegand ca geometria in sine de care m-am simtit atras dintotdeauna, poate exprima anumite stari,sentimente idei am incercat prin exercitiul contemplarii cu ceva ani in urma sa descopar mesajul formelor simple geometrice,puterea lor de expresie in acest sens.
Iata cateva concluzii legate de patrat:
-patratul este forma geometrica care exprima cel mai bine ideea de fermitate,convingere puternica,dreptate,justitie, corectitudine,obiectivitate,neutralitate ,acest fapt rezulta fireste din expresia laturilor sale egale reunite la 90 de grade si diagonalelor care se intretaie la centru in unghiuri tot de 90 de grade.Fermitatea unghiului drept a reprezentat un element important de expresie plastica in pictura cubista nu intamplator!
-patratul inscrie cercul in cel mai expresiv mod,el insusi privit cu atentie te duce usor cu gandul la cerc,ascunde parca prezenta acestuia desi formele au margini diferite.Acest fapt se datoreaza si imediatei sale relatii cu octogonul. Intersectia diagonalelor sale dar si a celor doua axe mediane verticala si orizontala (crucea lui) alcatuiesc cele opt unghiuri egale la centru specifice octogonului regulat.De aici si alegerea sa ca punct de plecare in dezvoltarea unor motive florale sau stelare in artele decorative.De mentionat de asemenea ca foarte multe piese in origami au ca punct de plecare plierea diagonalelor si crucii patratului!De asemenea toate poligoanele regulate iau nastere lesne prin simple sau mai elaborate exercitii de constructie ce vizeaza suprafata lui,fapt pe deplin explorat si demonstrat in exercitiile de pliere in origami.
-patratul il resimt iarasi prin simetria si simplitudinea sa inegalata,ca o forma delicata,intima ,generoasa,iar aici cuvinte explicative sunt greu de asternut,doar exercitiul contemplarii poate fi relevant si cu siguranta practica in tehnica origami.
Alaturi de patrat,cercul,dreptunghiul,triunghiul si crucea reprezentau in conceptia suprematismului malevician forme esentiale exprimarii artistice nonfigurative.Insa dintre toate, expresia suprema o reprezenta patratul,de a carui simpla si ferma expresie era evident fascinat,si probabil constient ca nimeni altul la vremea sa de faptul ca el in sine reprezinta una dintre acele formele cheie in dezvoltarea unui nou limbaj modern pe taramul artelor vizuale.Modernismul de astazi in arhitectura,design iau in consideratie patratul si cubul ca forme de constructie fundamentale desigur prin racordul cu alte structuri geometrice.Mozaicul simplu de astazi utilizand gresie patratica este un exemplu elocvent!
Patratul si metamorfozele sale in Origami.
Experienta indelungata in tehnica origami care prin excelenta reprezinta "arta plierii unui patrat de hartie",mi-a reamintit de patratul lui Malevici ridicat de artist in 1915 la rang de "personaj artistic" in cadrul unei expozitii de mare amploare.Practica origami in care patrate de hartie se transforma in diverse forme si structuri atractive ,uneori de domeniul incredibilului chiar,m-a determinat sa recalculez valoarea actului in sine ca semnal artistic si din aceasta perspectiva care confirma in plus pe deplin o uimitoare capacitate de transformare a acestuia si de creatie ca atare.
Patratul lui Malevici este in fond de ce nu si patratul din origami,tehnica care avea sa se dezvolte mai cu seama incepand cu cea de-a doua jumatate a secolului XX.Desigur,este foarte putin probabil ca Malevici sa fi cunoscut cate ceva despre origami,patratul sau fiind cu certitudine rezultatul demersului sau artistic in domeniul picturii cubiste.Insa,primul meu gand privind versiunea sa din 1918:"patrat alb pe fond alb",a fost acela al unei subtile premonitii legate de evolutia acestei tehnici in sine.Desigur afirmatia mea are in vedere considerentul ca nimic nu este intamplator,si totodata valoarea simbolului ca antemergator in evolutia unui procedeu artistic."Patratul alb pe fond alb" este fireste abia perceptil ca forma,o alta forma de suprematism si mai reductionist ce contureaza un concept foarte modern astazi : integrarea in albul absolut!
Plastic este de remarcat sensibila corelare spatiala forma-fond si monocromia fina in tonuri gri foarte apropiate.Pe de alta parte pictura pare sa fie o fotografie a unei foi patratice de hartie.Primul pas in origami!
Plecand asadar de la un patrat de hartie obtinut dintr-o foaie oarecare,se pot reda prin plierea sa urmand anumite trasee in "vai si munti" si anumite repere de constructie,orice forma figurativa:pasari,flori animale,insecte,figuri omenesti,etc intr-o maniera mai mult sau mai putin stilizata,ori de un realism incredibil.De asemenea se pot obtine forme geometrice complexe reunind mai multe module,cazul asa denumitului origami geometric-modular.Mentionez ca in aceasta tehnica nu se intervine in general asupra hartiei cu taieri sau lipire,totul este unitar dintr-un patrat de hartie in cele mai multe cazuri ,si nimic mai mult!
Daca desfacem modelul realizat conform diagramei(etape de lucru insotite de desene grafice )obtinem un patrat cu o anumita retea liniara,in care autorul modelului utilizeaza trei tipuri de linii :rosii pentru plierea in munte,albastre pentru liniatura in vale si negre pentru acele linii de constructie care nu se afla in niciuna dintre situatiile vale-munte.(uneori nu se respecta aceasta legenda ,sau se figureaza numai liniatura vale-munte)
Acest desen se numeste "Crease Pattern",sau simplu abreviat CP-ul unui model origami("Tipar liniatura model "in traducere),Desigur aceste mentiuni au in vedere intentia mea de a va supune atentiei unele CP-uri si modelele rezultate prin aceasta tehnica.Studiul comparativ mi se pare absolut interesant .
Cu siguranta uimitoarele transformari origami ale patratului intr-o diversitate fantastica de forme figurative sau geometrice,nu au facut decat sa confirme valoarea suprema atribuita de Malevici acestuia pentru prima data in istoria artelor prin expozitia din 1915.Teoriile sale suprematiste se bazau desigur pe experientele sale in pictura moderna,insa nu in ultimul rand e vorba de acea intuitie artistica de exceptie prin care rezultatatul artistic in sine se racordeaza la sensuri si semnificatii nebanuite nici de autor in toata complexitatea lor,si pe care doar timpul mai tarziu le readuce in prim plan prin diverse forme si studii ,relevand sensuri si aspecte noi uimitoare.Banalul patrat reluat obsesiv nu intamplator de Malevici in pictura sa ,si "modelat" atat de des in origami mai tarziu pentru a alcatui modele surprinzatoare ,are cu siguranta inca misterele sale ce asteapta sa fie descifrate!
Intuitia artistica a fost apoi dublata de curajul sau,indiferent de atacurile publicului,criticilor de arta si mai cu seama repercursiunile unui sistem totalitarist pentru care arta trebuia sa fie musai un instrument de propaganda cu mesaj bine articultat in acest sens,artistul si-a exprimat ferm crezul,ideile si opiniile avangardiste.Malevici nu a fost doar un simplu pictor,el a fost un teoretician si un filozof cu o viziune personala asupra societatii timpului pe care a incercat sa o inobileze prin suflul si cutezanta gandirii sale artistice inovatoare.Acest fapt nu a fost desigur agreat de autoritatile sovietice,in ultimii ani ai vietii infruntand mari deceptii si repecursiuni de rigoare.
In 1933 artistul afla ca este grav bolnav de cancer.Va muri cu doi ani mai tarziu pe 15 mai 1935.Insasi inmormantarea sa avea sa reprezinte un simbol al cautarilor artistice care l-au animat.Conform dorintei sale a fost imbracat in haine de culoare rosu-alb-negru(contrastul sau preferat) intr-un sicriu proiectat chiar de el si impodobit cu un patrat negru pe fond alb.
MENTIUNE:Acest articol reprezinta un omagiu personal adus lui Kazimir Malevici ca urmare a studiului istoriei artei modene si practicii origami ca hobby de peste 6 ani .
APLICATIE:taiati un patrat cu latura de 21cm din formatul A4.Urmand CP-ul din imagine incercati sa reconstituiti acest minunat vas stelat .Autor model si executant :Francesco Guarnieri.
Liniile rosii sunt in"munte" /Red lines in mountain
Liniile negre sunt in "vale"/ Black lines in valley
Rezultatul fata si verso:
!!!!!!Exceptional film de origami animat (pe muzica celebrului "Adagio" de Albinoni) ,realizat intr-o maniera specifica suprematismului artistic:
http://creativplace.blogspot.com/2010/07/impresionant-clip-artistic-muzicaadagio.html
!!!!!INSTRUCTIUNI :Cum sa obtii din formatul A4 figura de hartie ce simbolizeaza spiritul hristic in filmul mentionat:
http://creativplace.blogspot.com/2011/04/stiati-ca-iisus-mai-este-denumit-si.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu