sâmbătă, 9 noiembrie 2013

Foto-Experiment/Efecte picturale prin suprapuneri foto transparente(I)

Iubesc natura prin varietatea texturilor si structurilor sale!
Cu siguranta nu poti pretui ansamblul de compozitie fara sa iei aminte la detalii,la fragmentele ce-l compun mergand fireste pana la aspectul texturii  si structuralitatii  materiei .

Zilele trecute am realizat un  experiment foto.Tema acestui articol.
 Ideea  s-a fixat pe parcurs,dupa diverse cautari,experimentari. Dupa unele ezitari,nemultumiri,am simplificat jocul pentru a ma concentra pe un anume aspect:
 Suprapunerea unei fotografii cu opacitate medie peste model foto sablon reprezentand texturi sau structuri ale naturii .
In acest prim episod va prezint prelucrarea unor fotografii sepia in care incadrarea a avut in vedere unghiul de filmare pentru a accentua monumentalitatea constructiei dar si eleganta arhitecturii prin verticalitatea ei zvelta.. Subiectul:Biserica Sfantul Nicolae-Brasov.
Rezultatul este acel "ancient-effect" sau picturalitatea fotografiei in irizari de tonuri si nuante diverse,dar si o interesanta textura data fireste de expresia formei  sablon aleasa.
Usor nu a fost deloc!Cautari multiple in fisierul foto pentru a gasi o anumita compatibilitate intre foto-sablon si foto-imaginea suprapusa.Intuitia ,inspiratia sunt absolut necesare, si solicita desigur ceva timp.

A)-Foto-sablon:Textura cromatica pe tabla vopsita si invechita 
 Imagine poarta garaj de tabla cu straturi vechi de culoare care s-au scorojit .Ies la iveala doua straturi de vopsea iar pe alocuri tabla atinsa de rugina.Picturalitatea acestei porti(postarea anterioara) nu m-a lasat indiferent si am simtit nevoia de a surprinde cateva cadre.


Suprapunere:


Rezultatul:


B)- Foto-sablon :Structura scoarta copac cu licheni


Suprapunere:


Rezultatul (si desigur ati observat suprapusa simbolic si o  pictura in stil bizantin)


C)-Foto-sablon:Structura zid cimentuit printr-o anumita tehnica decorativa


Suprapuneri:

Rezultate:

Am intensificat saturatia(puritatea) culorii pentru a evidentia contrastul dinamic cald-rece.


Saturatia culorii mai redusa,efect sobru monocrom.

Observatie;In toate cazurile rezultatul suprapunerii a fost mai mult sau mai putin prelucrat accesand contrastul de luminozitate si contrastul de saturatie al culorii intr-un program "Photo-Filter".

Suprapunerea in regim de opacitate redusa care conduce la transparenta imaginii foto suprapuse pana la contur abia perceptibi,ilizibil s-a executat in Photoscape folosind clauza"Opacity"

DICTIONAR:

A)Grad de luminozitate al culorii

 Defineste aspectul inchis-deschis(intunecat-luminos) al unei culori,imagini.
Anumite fotografii datorita luminii scazute in momentul realizarii sunt mai inchise si necesita cateva retusuri marind  gradul de luminozitate.Un click pe (contrast+) mareste luminozitatea fotografiei insa mai multe conduc la estomparea formelor deoarece se pierde din saturatia culorii.

B) Grad de saturatie al culorii

Defineste aspectul pur-impur(intens-sters) al unei culori.
In pictura culoarea pura este culoarea luata diret din tub.Puritatea si frumusetea acesteia depinde de calitatea pigmentilor continuti si a procedeului de fabricatie.In fotografie culorile pure din natura pentru a fi redate cat mai fidel este necesara o zi mai insorita in momentul captarii si desigur un aparat foto performant.
Un click pe (contrast -) intensifica puritatea culorilor,dar scade luminozitatea acesteia.Se poate insa regla numai saturatia culorii (saturation colour) pastrand luminozitatea specifica.Si in acest caz un singur click este suficient,maxim doua,altminteri se ajunge la stridenta cromatica.

Retinem asadar doua calitati ale culorii,luminozitatea si saturatia sau puritatea.
Indicat este in cazul retusurilor.
-sa aplicam un simplu auto contrast in care se regleza de la sine imaginea facand-o mai clara si ceva mai intensa cromatic.Diferenta este chiar surprinzatoare!
-in cazul in care rezultatul nu este chiar cel dorit,simtim ca se poate mai mult, va trebui sa imbinam anumite contraste.
Ca nota generala in acest caz:in primul rand reglati saturatia culorilor  facandu-le astfel mai intense  si apoi puteti spori si luminozitatea daca este cam redusa.

Cazul retusurilor pe imagini mai sterse,ori mai inchise necesita desigur mult discernamant ,un anume simt cromatic,si desigur  experienta.

C)Grad de opacitate a imaginii

Defineste transparenta imaginii foto prelucrata pentru suprapuneri .Opacitatea100% este imaginea compacta,mata  care se suprapune peste alta imagine astupand-o Diminuand opacitatea ea capata transparenta mai mult sau mai putin in functie de reglaj astfel incat permite sa se intrevada imaginea suport initiala .

D) Imagine ilizibila

Este imaginea in care formele, culorile sunt abia perceptibile.In fotografie se poate obtine sporind mult gradul de luminozitate,sau in cazul imaginii foto ce poate fi suprapusa ca efect peste alta imagine diminuand mult gradul de opacitate.
Ca metafora plastica, impresionistii sunt primii care au explorat acest efect in imagini senzitiv-vaporoase,cu forme al caror contur se pierd in suma senzatiilor cromatice de ansamblu..

MENTIUNE:Va rog daca ati trecut pe aici,mentionati care din cele 4 prelucrari foto v-a placut mai mult.
Eventual ordonati-le dupa preferinte.

3 comentarii:

irina spunea...

wow! impresionante toate patru!
A, C2, C1, B.
A-ul pe primul loc pentru că mi-a plăcut foarte mult, încă din postarea trecută, fotografia-şablon.
felicitări!

Modart spunea...

Multumesc de topul propus(este fr important pentru mine),si desigur trebuie sa-ti multumesc inca odata pentru initierea in photoscape !...

irina spunea...

cu multă plăcere!
postura de Giver e întotdeauna mai simplă decât aceea de Taker.