vineri, 30 august 2013

Rostul fiecaruia in viata sau despre alegera cuvenita .



Intr-o zi mi-a spus : Nu am citit nici o carte!
Era pe atunci elev la  un liceu industrial,si deseori se poticnea la invatatura cu tot felul de examene restante,nici nu mai stiu daca si-a luat pana in prezent  diploma de absolvire a liceului.
Nu se poate  i-am raspuns, trebuie sa citesti baremi o carte si am avut ambitia apoi sa-l determin sa citeasca .Pentru inceput i-am dat o carte mai simpla"Aventurile lui Scatiu si Babusca"pe care dupa un timp mi-a restituit-o zambind ,spunand ca a citit-o.Fireste,m-am bucurat.Acum zic ,sa stii ca iti mai dau una asemanatoare,sigur o sa-ti placa mult,cred ca o sa o citesti pe nerasuflate.Am scos din raftul bibliotecii o alta carte a copilariei mele si anume:"Fiul Muntilor".Ceva mai consistenta,mai multa lectura solicitand. Victorios dupa un timp mi-a predat-o spunand ca a citit-o si i-a placut mult.Incantat  de izbanda mea ,i-am incredintat optimist o a treia carte,una dintre cele mai dragi carti ale copilariei mele,e vorba de "Singur pe lume " a lui Hector Malot.
A tot trecut vremea si tot nu reusea sa o termine.
Intr-o zi intrebandu-l unde a ajuns cu lectura, la care episod din carte,mi-a spus ferm;NU POT CITI!",nu ma pot concentra cand citesc,ma oboseste...atunci mi-am dat seama ca probabil citise printre randuri,frunzarise ici colo cartile primite,sau poate le citise atent dar reprezentase chiar o corvoada pentru el...nu am intrebat,nu am stat la discutii despre asa ceva.
Citise ceva  probabil dintr-un soi de respect fata de mine,se simtea obligat pentru ca il ajutasem la teme deseori,ori poate  citise  ambitionandu-se sa depaseasca aceasta faza a lipsei de lectura,ca urmare a reprosurilor parintilor ca nu citeste,ca nu-i place cartea...
Ei, acum insa am sa va spun despre partea plina a paharului,vorba vine.
Rareori am aflat o persoana mai onesta,cinstita,cu mult bun simt si harnica ca el.Daca este vorba sa mestereasca ceva in casa ,sa repare,sa munceasca intr-o gospodarie ,atunci el era primul,dovedind si rabdare si pricepere si multa sarguinta.Desi este slabut ca si constitutie fizica,si-a ales meseria de fierar-betonist,,,asta ii place,asta si-a dorit din lista de cursuri de calificare dupa terminarea liceului.

Cateva concluzii,ganduri de moment:

Nu poti judeca pe cineva dupa un anume model social,ori dupa chipul si asemanarea ta.Fiecare are darurile sale,putinta si neputinta proprie,Ce e cu putinta la tine lipseste la altul,ce e cu neputinta la tine exista la el.Fiecare om are rostul si menirea sa in acest templu vast si complex al vietii sociale,important fiind sa ocupi locul potrivit!

Jos palaria,si toate respectele mele pentru asemeni oameni onesti care aleg in viata locul potrivit lor, nu ca  multi altii care nu au chemare catre anumite meserii ,dar reusesc sa termine facultati importante  in felurite moduri necurate si mai apoi cu mita si pile sa se angajeze unde nu le este locul.Astia sunt totuna cu hotii!Fura dreptul si postul celuia ce are vocatia cuvenita !Iata de ce lucrurile merg prost in Romania,nu se da Cezarului ce-i apartine.

Exista copii care nu se pot concentra la carte,este o realitate! Trist este faptul  ca sunt etichetati ca lenesi si prosti.Nu este chiar asa,au harnicia si inteligenta lor proprie legat de o anumita activitate,doar sa fie descoperita la timp si cultivate ca atare.Aici parintii,scoala au un rol esential.

Parintii gresesc fundamental cand impun copiilor lor o anumita profesie de urmat fara sa tina cont de ce vor ei,de realitatea lor proprie.Daca ii vrei binele,lasa-l sa decida singur,altminteri e posibil sa il supui la o reala corvoada ,un chin,studiind  din obligatie cu poticniri repetate si frustrai mari pentru o sarcina ce nu o poate duce,pentru ca nu i se potriveste .

Oricum, inainte de orice bunul simt,corectitudinea,bunatatea ar trebui sa primeze in atentia noastra cand judecam o persoana.

Daca toti am vrea cu orice pret meserii banoase,renume de doctor,avocat,inginer,arhitect,savant,etc,,,cine ar mai munci pamantul,ar curata strazi,gunoaie,cine ar mai construi case,blocuri etc,etc...Se impune fireste dezideratul de a respecta fiecare persoana pentru echilibrul si aportul personal in societate.



Niciun comentariu: