joi, 15 ianuarie 2015

Filmul de arta:Nikola Pirosmani


  • Regizor : Giorgi Shengelaia
  • Marele premiu  la "Festivalul de film din Chicago in 1972"
  • O productie din 1969  dedicata pictorului georgian Nikola Pirosmani (1862-1918) 


O bijuterie  cinematografica,un film cu uimitoare calitati picturale,si un deosebit efort  regizoral pentru fiecare cadru cinematografic al filmului, bogat in  fotograme(fotografia in film ca unitate) de un mare rafinament cromatic  si impecabil  compuse compozitional.
Un film in care nu actiunea in sine conteaza,prea putin,ci mai cu seama firul  naratiunii   la nivelul imaginilor artistice ce-l compun ,pe tot parcursul in acest caz,altfel spus,o invitatie in  dialog cu vizualul ,o poveste in tablouri,in care tema ,emotia se dezvaluie treptat prin inlantuirea si metaforele lor specifice la nivel de forma,culoare,spatialitate,contraste,etc... ei da,un film prin excelenta introspectiv-contemplativ ,si sa nu uitam in acest sens ca filmul este prin definitie o arta vizuala ,nu roman in imagini descriptiv-conventionale. Arta filmului este de retinut, arta succesiunii cadrelor anume corelate prin montaj si fireste cu valente artistice de sine statatoare.
Va invit in continuare sa contemplati mai multe  fotograme ,filmul abunda in asemenea imagini
,veritabile fotografii artistice!

















Am urmarit atent  fiecare cadru,superbe,nu doar o paginatie impecabila,cata atentie,grija,dar si o comunere a elementelor figurative ,echilibrat dispuse si expresiv ritmate compozitional..Cat de bine cunoaste acest regizor georgian pictura ,despre legile si mijloacele de exprimare specifice afirmate in evolutia ei ,este cat se poate de elocvent in acest film,si asa si trebuie,am spus-o mereu,studiul picturii este fundamental necesar in arta filmului si a fotografiei                                                                                                                                           Ma duc cu gandul spre exemplu la Andrei Tarkovski ,initiatorul filmului crestin in cinematografie,si unul dintre cei mai mari regizori  ai secolului XX,el studiase istoria  picturii,rasfoia adeseori albume de arta cautand inspiratie.Uneori se stie,obisnuia  sa schiteze  compozitional anumite scene pentru filmele sale..



 Cum percepe si reda artistic regizorul  natura ,locurile ,oamenii,am un teribil sentiment de a fi privit exact prin ochii artistului caruia ii dedica filmul.Insusi efortul de a-i conferi filmului sau atata picturalitate in imagini,este consider un exceptional tribut dedicat pictorului.

Ce reuseste iarasi filmul sa-mi transmita,ceea ce nicioadata nu am resimtit atat de pregnat ,este faptul ca arta prin harul artistului ancorat intr-o anume realitate sociala,sfinteste cumva locul, si chiar viata lui omeneasca !
Poti adica aborda viata unei comunitati restranse de oameni prin viziunea artistului din lucrarile sale,pentru ca arta se coreleaza in mod subtil si profund intotdeauna cu spatiul in care traieste autorul ei.Arta transfigureaza ceea ce noi adeseori percepem ca drept banal,anost,nesemnificativ...te face sa vezi si sa intelegi dincolo de aceste fatada  aparenta,,Aceasta realitate se mistifica, capata o anume  forta de iradiere afectiva,sens si mesaj de spirit prin actul de creatie care se plaseaza in timpul si spatiul respectiv.Ajungi sa constientizezi frumosul si nota lui de spirit, acolo unde nici nu visai vreodata ca ar fi!

PS:Si da,imi plac mult picturile sale naive,sinceritatea lor ,acea mixtura aparte de asprime si candoare ,asa cum viata insasi este!Cum traia ,m-am cutremurat,vedeti filmul,mai adaug  ca a murit de malnutritie.A fost  cu adevarat pretuit,postmortem!


Poate am reusit ceva sa va starnesc curiozitatea,sa acceptati provocarea de a-l viziona.Sper.
Remarc in film iarasi cateva metafore spatiale geniale ca inspiratie  si conceptie cinematografica!
Nu am gasit imagini disponibile pentru exemplificare.

O pelicula de calitate si ecran mare,complet!!!
Vizionare placuta!






Niciun comentariu: