joi, 13 decembrie 2012

Parfumul/Fictiunea artistica si naratiunea realista.


"Fiecare parfum are 3 note:cea de suprafata,cea de durata si cea esentiala...nota de suprafata contine prima impresie care dureaza cateva minute inainte de a face loc notei de durata,tema parfumului care dureaza cateva ore.La final nota esentiala,urma parfumului care dureaza cateva zile."
                                                                                                             (citat din film)

ma intreb acum...oare noi oamenii cum si cat simtim,de suprafata,de durata sau in esenta?...
Ce nota dominanta ne caracterizeaza?
Ce ar insemna esenta sufletului?
_________________________________________________________

Ei da,un film chiar bun,o  fascinanta fictiune artistica,o remarcabila ecranizare  dupa un roman de succes;"Parfumul",publicat in 1985 de scriitorul  german Patrick Süskind.
Nu este desigur un film pentru copii,si cu siguranta nici pentru acea categorie de adulti care nu pot intelege simbolistica lui in termeni de pura  fictiune artistica pentru a dezvolta fireste un anume mesaj tematic.


Filmul trebuie inteles ca o povestire cu aura de basm,legenda,e mai aproape de estetica unui basm oriental as zice, decat orice altceva isi pot imagina unii ... desigur  amplasarea actiunii intr-un timp istoric anume,cu ambianta specifica  unor cadre de epoca,cu nume ,date si istorioare personale povestite si redate intr-o maniera specifica realismului,deruteaza publicul/cititorul de la sensul si simbolistica acestui  gen fictiv-romantic.Astfel apar rastalmaciri si interpretari felurite......
Actiunea trebuie clar inteleasa  prin prisma  fictiunii pur artistice,metaforice in care simbolul in sine reprezinta un personaj cheie,iar eroii lor devin mijloace-substitute ale acestuia.

Fictiunea in acesta carte/film cultiva evident mijloace de expresie specifice esteticii si ideologiei romantismului.
Ma refer la cel initial  de obarsie nordica,germenele expresionismului de mai tarziu,nu la romantismul realist francez sau idilic contemporan.



William Blake:"Vartejul indragostitilor"

MENTIUNE:O vina totusi in opinia mea o are aceasta tendinta in literatura de astazi de a amesteca genurile literare.Pot fi de acord cu romanul/filmul  ca mesaj si imaginatie artistica dar nu si cu aceasta forma hibrida in care se insereaza fictiunii plasmuite si elemente ca dintr-o realitate cunoscuta.,ori pasaje intr-un stil narativ foarte realistic.

Parfumul("Amor si suflet") este aici un atribut al divinitatii insasi,esenta lui este simbolul dragostei desavarsite,paradisiace.
___________________________________________________________

PS:Unul dintre cele mai bune fime vazute de ceva timp incoace,care a starnit multe reactii si discutii aprinse.Asta inseamna in fond ca are valoare,esenta!
Mi-am dorit un comentariu mai dens,l-am sters insa pentru a nu da loc aici rastalmacirilor felurite.
Recomand altminteri cartea "Revolta romantica" de Kenneth Clarck,pentru a intelege mai bine semnificatiile si contributia Romantismului in istoria artelor.

Filmul il puteti viziona subtitrat in romana pe site-ul "filmehd.net"...scrireti in casuta de cautari "perfume" si ajungeti la el.

Vizionare placuta!





4 comentarii:

Aurora Georgescu spunea...

Prezentarea este incitantă, aşa că îl voi viziona cu certitudine.Am remarcat retorica întrebare: "...oare noi oamenii cum si cat simtim,de suprafata,de durata sau in esenta..."
Şi eu mi-am pus deseori această întrebare, fiindcă după felul în care simt (suprafaţă, de durată, în esenţă)oamenii se comportă diferit. Unii sunt doar teoreticieni, contrazicându-şi spusele prin fapte. Dacă ar fi vorba despre parfumuri, această ultimă categorie ar fi a celor lipsiţi de simţul olfactiv.

Modart spunea...

E complexa problema...aici in film spre exemplu apare un simbol printre multe altele,personajul principal are capacitati extrasenzorile olfactive ,poate simti parfumul tuturor lucrurilor de la mare distanta,insa el constata ca nu are propriul miros!Lipsa identitatii,a constiintei a capacitatii de a iubi.
Bine,totul se dezvolta aici in termeni puternic antagonici pentru a accentua o anumita paradigma intre viata-creatie-moarte.Ar fi mai multe teme ca atare.

Mihai spunea...

Citatul este din teoria parfumurilor. Acum cativa ani imi povestea cineva toate lucrurile acestea. Nu mai tin minte. Era ceva cu Egiptul antic. Cat despre film, sper sa apuc sa il vad. Va doresc o zi buna!

Modart spunea...

Da este vorba de o legenda din Egiptul antic,adusa si aici in discutie,evident scriitorul preia unele teorii,informatii pentru a le compune tematic in roman.De fapt tocmai aceste teorii,legende inspira uneori creatia literara astazi cand exista o adevarata explozie de informatie usor accesibila.
Multumesc.